Szkolenie z badań rynku i przeprowadzania ankiet

Opublikowane przez Kacper Borys

Dnia 12.05 (piątek) o godz. 20:00 rozpoczęła się cotygodniowa rozmowa członków SUSSEN. Na tej rozmowie Łukasz Korycki – poznański członek SUSSEN – udzielił nam szkolenia z przeprowadzania badań rynku oraz robienia ankiet. Z racji, iż ma w tym doświadczenie i sam uczył swoich uczniów, jak to robić, postanowił wspomóc SUSSEN o kolejną porcję wiedzy.

Na początku Korycki wytłumaczył czym są badania ilościowe i jakościowe. Ilościowe to takie, w których pytania są najczęściej zamknięte oraz do których dobiera się dużą ilość respondentów. Jakościowe zaś stawiają na pytania otwarte, ale ze względu na większe zaangażowanie, które jest do takich badań potrzebne, kieruje się je do niewielu respondentów.

Łukasz Korycki wyodrębnił 5 rodzajów badań: Pierwsze to głosowanie, w którym uczestniczy dużo osób, a pytanie jest jedno. Drugie to badania ankietowe, w którym respondentów jest 300+, a pytań 3-10. Następnie wyróżniamy badania fokusowe, gdzie mamy 3-10 osób oraz 3-10 wątków do przegadania z tymi osobami. Wywiad pogłębiony zaś to rozmowa 1 na 1 wraz z 3-10 wątkami. Ostatni rodzaj badań – najbardziej jakościowy – to obserwacja jakieś osoby przez cały dzień + rozmowa z nim 1 na 1.

Udało nam się ustalić, że dla SUSSEN najlepsze będą badania ankietowe oraz fokusowe, w których przepytywać będziemy 10 naszych respondentów z ankiety. Celem takich badań mogłoby być ustalenie, co najbardziej denerwuje uczniów w szkole i dostosowanie przekazu pod te uczucia. W ten sposób można by skonstruować bardzo nośnego mema, który mógłby spopularyzować strajk uczniowski. Można również zrobić badania, które nasze idee wśród dorosłych są najbardziej popierane i na tej podstawie zrobić projekt ustawy.

Korycki zaleca, aby badać losowo, przekrojowo oraz masowo. Losowi ludzie o różnym wieku, wykształceniu, płci czy stylu życia – tak należy podejść do sprawy, aby badania były wiarygodne. Dodatkowo, istnieją specjalne liczniki, które mówią o potrzebnej ilości respondentów na podstawie wielkości populacji, którą badamy. Okazuje się, że gdybyśmy chcieli zbadać całą populację ziemską z małym prawdopodobieństwem błędu wyniku, wystarczy zbadać 384 osoby!

Według zaleceń Łukasza Korcykiego, badacz powinien być uprzejmy, neutralny, zainteresowany oraz uważny. Zaniedbanie którejś z tych cech może umniejszyć wiarygodności badań. Po wykładzie przystąpiliśmy do tworzenia własnej ankiety. Póki co sprawdzamy na niewielkiej ilości osób, czy ankieta jest dla nich ciekawa do wypełniania i neutralna. Mamy nadzieję, że niebawem opublikujemy naszą ankietę i otrzymamy miarodajne statystyki dotyczące poparcia naszych poglądów. Ale lepiej, abyście nie dorwali się do naszej ankiety, bo zaburzycie wyniki ;).

Kategorie: Ideowe

0 0 polubienia
Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Wczytaj odpowiedzi
Zobacz wszystkie komentarze