Szkoła pruska w dobie internetu

Opublikowane przez Kacper Borys

Czy szkoła w dobie internetu ma sens? Mamy przecież tyle, często darmowych, źródeł informacji. ChatGPT, kursy, szkolenia, YouTube czy KhanAcademy. Czy nauka stacjonarna z książek i polegająca na przepisywaniu informacji do zeszytu ma sens?

Jako SUSSEN nie interesuje nas czy ma to sens. Postulujemy bowiem autonomizację szkół, ażeby szkoły mogły same sobie ustalać, w jaki sposób uczą swoich uczniów. Wyobraź sobie taki świat, w którym każda szkoła ma pełną decyzyjność o tym, w jaki sposób uczą.

Jedne szkoły będą uczyły według metody Montessori, drugie nie będą miały ocen, trzecie będą uczyły na świeżym powietrzu, czwarte będą uczyły w sposób pruski, czyli tak jak teraz: ławka, tablica, zeszyt. Inne szkoły będą bardzo karcące i dyscyplinarne, inne zaś wyrozumiałe.

Pełna różnorodność. Zakazywanie pruskich metod nauczania byłoby niezgodne z ideą autonomii oraz wolności. Jednakże zakazywanie wszystkich innych metod nauczania niż pruska jest jeszcze większym ograniczeniem wolności.

Wprowadźmy pełną różnorodność. Niech każdy pójdzie tam, gdzie mu się podoba bądź gdzie go rodzic pośle. Po jednym pokoleniu będzie widać, która szkoła i która metoda nauczania najlepiej przystosowała młodzież do życia. W kolejnym pokoleniu rodzice poślą dzieci do tych szkół, które okazały się najbardziej owocne.

Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Czy chciałbyś żyć w takim świecie? Ludzie są różni, a nakładanie na nich jednolitej podstawy programowej czy jednolitej metody nauczania jest swoistym bezeceństwem.

Kategorie: Ideowe

0 0 polubienia
Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Wczytaj odpowiedzi
Zobacz wszystkie komentarze